Årets utstillere på Camp Villmark i regi av NOVA Spektrum solgte friluftprodukter for minst 55 millioner kroner i løpet av tre arrangementsdager. En viktig forklaring bak de sterke salgstallene er den enorme overbevisningseffekten som oppstår når forbrukerne kan se, føle, lukte, smake og oppleve produktene før kjøp.
Camp Villmark har utviklet seg til å bli Norges største natur- og friluftfestival med ny besøksrekord i 2024. I løpet av tre dager samlet arrangementet hele 25 495 besøkende og tilreisende fra hele landet. Dette er en økning på mer enn 3 000 mennesker fra fjoråret, og en ytterligere vekst antall besøkende sammenlignet med rekordåret 2018.
Rekordsalg i fallende marked
De siste årene har dyrtid og økte renter redusert husholdningenes kjøpekraft. I 2023 falt det private forbruket, med utsikter til bare svak vekst i år. Også sports- og fritidsbransjen opplever tøffe tider med marginpress og redusert omsetning.
De tøffe tidene har imidlertid ikke vært til hinder for at årets Camp Villmark ble en braksuksess for mange av virksomhetene som deltok som utstillere på årets arrangement.
Basert på tall innhentet fra utstillerne selv ble det omsatt produkter og tjenester innen friluftsliv, jakt og fiske for minst 55 millioner kroner i løpet av arrangementet. I tillegg kommer all mer-omsetningen som oppstår i tiden etter arrangementet fra de besøkende på Camp Villmark.
Den viktigste salgs- og markedsføringskanalen
En av utstillerne som gjorde det bra salgsmessig på årets store friluftfestival i regi av NOVA Spektrum, er Drytech som står bak merkevaren Real turmat. Kyrre Jonassen som er selskapets Sales manager beskriver Camp Villmark som en av bedriftens viktigste salgs- og markedsføringskanaler:
– Vi benytter Camp Villmark til lansering av våre årlige nyheter til forbrukere i det norske markedet. Årets arrangement var virkelig et høydepunkt med besøksrekord og svært mange positive tilbakemeldinger på våre smaksprøver av Biffgryte, Tomatsuppe og Crunchy Granola. Til sammen delte vi ut flere tusen smaksprøver i løpet av helga.
Bred sansestimulering gir sterk effekt
Forskning innen markedsføringsfaget har dokumentert at den største overbevisningseffekten i salgssammenheng er å legge til bred sansestimulering i de avgjørende stegene av kundereisen.
Gjennom å appellere til både syn, hørsel, lukt, smak og berøring samtidig er sannsynligheten for kjøp langt større sammenlignet med om man eksempelvis bare beskriver produktene gjennom tekst og bilder. Camilla Rein som er Produkt- og salgskoordinator i Barents Outdoor bekrefter dette:
– Det å kunne se våre telt oppsatt, kjenne på materialer, se faktisk størrelse og forstå funksjonene gjør valget mye lettere for forbrukeren.
Camilla Rein, Produkt- og salgskoordinator i Barents Outdoor
Rein er også opptatt av at den fysiske møteplassen er viktig for å oppnå den viktige to-veis dialogen med målgruppen man henvender seg til med egne merkevarer:
– Vårt inntrykk etter Camp Villmark er at folk setter pris på det å kunne snakke direkte med oss ansatte og våre erfarne ambassadører på stand. Muligheten til å snakke med besøkende for å utveksle råd, tips og erfaringer gir en trygghet før man skal velge telt. Personlig veiledning som baserer seg på brukerens behov når man skal investere i våre produkter er viktig for oss. Ekstra gøy når man kjenner igjen folk som kommer tilbake år etter år.
Viktig del av den samlede markedsføringsmiksen
Det har fra flere hold blitt uttrykt bekymring for at den tradisjonelle markedsføringsinnsatsen ikke gir samme effekt som før. For mange er samtidig arrangement, utstillinger og events en fortsatt et litt ukjent innslag i den samlede markedsføringsmiksen. Det mener prosjektleder for Camp Villmark Per Anders Iversen det bør bli slutt på:
– Gjennom et arrangement som Camp Villmark møter våre utstillere tusenvis av kunder som selv tar et aktivt valg om å oppsøke en kanal der de blir eksponert for salgs- og reklamebudskap fra flere hundre annonsører samtidig.
– Camp Villmark er utvilsomt en av de beste og mest effektive kanalene for å lykkes med å komme i tett kontakt med målgruppen for merkevarene du representerer. Dette gir en helt annen – og sterkere – produktkunnskap om det du tilbyr blant dem som er de nærmeste til å ville kjøpe det du selger. Arrangement, utstillinger og events bør absolutt være en del av den samlede markedsføringsmiksen for bedrifter som vil løfte egne salgs- og omsetningstall ytterligere, avslutter Iversen.