For havvindbransjen var Nor-Shipping den perfekte møteplassen for å møte nye kunder og samarbeidspartnere i den maritime bransjen. Det var imidlertid en ting som var overrasket Norwegian Offshore Wind ekstra mye i forbindelse med årets arrangement.
Norwegian Offshore Wind deltok i år for første gang på Nor-Shipping i regi av NOVA Spektrum. Arrangementet representerer en av verdens største møteplasser for shippingbransjen og havnæringene og avholdes annethvert år – med USAs spesialutsending for klima John Kerry som en av de inviterte gjestene og foredragsholderne i 2023.
Stor suksess
For Norges største industriklynge med over 370 medlemmer – der alle har et sterkt ønske om å lykkes i forbindelse med den pågående havvindsatsningen – var deltakelsen på Nor-Shipping en stor suksess:
– På vegne av våre medlemmer har vi som ambisjon å bygge en ledende leverandørindustri for havvind. Gjennom Nor-Shipping fikk vi vist frem norsk teknologi til maritime miljøer fra hele verden og etablert verdifulle kontakter med kunder og forretningsforbindelser som det ellers er vanskelig og tidkrevende å komme i direkte dialog med.
Utbyttet av arrangementet var stort og over forventet for selskapene som var representert på Nor-Shipping gjennom vår paviljong for havvind, sier en svært fornøyd kommunikasjonssjef Arne Vatnøy i Norwegian Offshore Wind.
Viktig å være tilstede
Arne Vatnøy forteller engasjert om hvordan NOVA Spektrums største arrangement spiller en viktig rolle for å vise frem og demonstrere teknologi på et område der norske bedrifter ligger helt i tet internasjonalt. Arrangementet gjør det mulig å komme i direkte dialog med kunder og samarbeidspartnere for alt fra store industrivirksomheter til små start-up selskaper som bidrar til økt innovasjonskraft på et område der det foreligger et stort fremtidspotensial.
Myndighetene har satt seg som tydelig mål at Norge skal bli en ledende nasjon innenfor havvind. Selskapene som Vatnøy representerer ønsker å være med på reisen, og da er det viktig å være til stede på Nor-Shipping.
– Gjennom å samle et bredt utvalg av våre medlemmer innen verdikjeden for havvind i samme utstillingsområde, fikk vi satt et stort og tydelig fotavtrykk på Nor-Shipping. Havvindpaviljongen ble godt besøkt fra første dag, og vi fikk benyttet arrangementet på en god måte til å dele og spre kunnskap til målgruppene vi er opptatt av å komme i tettere kontakt med, sier Vatnøy.
Norge som treffpunkt
Vatnøy forteller også at de vil legge sin flytende havvindkonferanse tettere opp mot Nor-Shipping om to år for å knytte arrangementene tettere sammen:
– Mange av våre konferansegjester består av deltakere som kommer langveis fra. Gjennom å legge Nor-Shipping og Floating Wind Days nærmere sammen i tid oppnår vi sannsynligvis økt interesse for deltakelse på begge arrangementene. Dette er noe vi ser svært positivt på, og gjør Norge til et enda viktigere treffpunkt for alt som har med havvind og maritim sektor å gjøre.
Det er altså slik at den fysiske møteplassen i form av messer, arrangement og konferanser fortsatt spiller en viktig rolle i vår digitale tid?
– Jeg har ingen tro på at de fysiske møteplassene lar seg erstatte med digitale møter eller konferanser. Gjennom å møtes legger man til rette for å bli kjent på en måte som gjør at man har tillit til hverandre, og dermed også ønsker å samarbeide eller inngå avtaler sammen. Dette kan ikke sies om digitale møteplasser.
Det er også viktig å huske på at den sosiale delen av et arrangement er minst like viktig for mange deltakere som det faglige programmet. Å mingle via teams er krevende, konstaterer Vatnøy.
Lot seg overraske
Til sammen var det mer enn 52 000 besøkende fra hele 84 land til stede på Nor-Shipping 2023. I tillegg samlet arrangementet nærmere 900 utstillere fra hele verden. Arne Vatnøy beskriver arrangementet som svært profesjonelt gjennomført, og berømmer NOVA Spektrum for arrangementskompetansen. Det var en ting han også lot seg overraske ekstra over:
– Sammen med Nor-Shipping fikk vi en enorm presseoppmerksomhet i forbindelse med vår havvindsatsning. En rekke internasjonale fagtidsskrifter omtalte vår deltakelse og bidro til at det var høy kjennskap om vår tilstedeværelse og vår aktivitet på Nor-shipping. Vårt inntrykk er at vi traff mange og at vi traff de riktige både før og under arrangementet. At vi skulle treffe så godt og få så stor mediaoppmerksomhet i forbindelse med vår første deltakelse på Nor-Shipping, kom som en stor – og svært positiv – overraskelse på alle i vår organisasjon, avslutter Vatnøy.
5 gode grunner til å bli utstiller
Som utstiller på våre messer og arrangement:
- Møter du dine viktigste kunder, samarbeidspartnere og forretningsforbindelser på ett felles sted.
- Øker du kjennskapen til dine produkter/tjenester og varemerkene du representerer på en direkte og svært effektfull måte.
- Gjør du det mulig for dine nye og eksisterende kunder å se, føle og oppleve produktene og tjenestene du tilbyr. Ved å kunne spille på flere sanseuttrykk (syn, berøring hørsel, lukt, smak) oppnår du svært høy samlet salgs- og markedsføringseffekt.
- Oppnår du direkte dialog med dine viktigste kunder og kan få umiddelbar tilbakemelding på hva kundene mener og tenker om dine produkter, tjenester og varemerker.
- Møter du en større kundegruppe enn den du har tilgjengelig i ditt daglige lokalmarked.
NOVA Spektrum er en nasjonal og internasjonal arena for messer, arrangement, utstillinger, kongresser, konferanser, banketter og events. NOVA Spektrum har Norges beste beliggenhet midt mellom Oslo og Oslo Lufthavn Gardermoen med bare 11 minutters reisevei hver vei. NOVA Spektrum het Norges Varemesse frem til høsten 2021. Hvert år arrangeres en rekke store og små messer og arrangement i NOVA Spektrum med 4 – 500 000 besøkende.
Kontakt meg gjerne for en uforpliktende samtale
Sammen kan vi sette nye mål for din virksomhet.
Michael Vedstesen
Direktør Salgsutvikling
Michael er ekspert på hvordan du kan utnytte messer og arrangement som kanal for salg, markedsføring og relasjonsbygging. Han deler gjerne av sin erfaring og kompetanse med deg.